Förseningar i globala transporter

Förseningar i globala transporter

Det är uppenbart att vi lever i en global ekonomi. Den känsliga balansen mellan tillverkare, leverantörer, frakt och detaljhandel har vacklat under trycket av den globalt utmanande Covid-19-pandemin. I fortsättningen av vårt åtagande att ge våra kunder transparent och aktuell information har vi förberett en särskild artikel i dag.

ACON:s COO Tuomas Sallinen och ACON:s VD Tarmo Sallinen är här för att svara på frågor och förklara de viktigaste orsakerna till att den internationella logistiken och transporterna mellan Asien och Europa för närvarande är så överbelastade, och vad ACON gör för att navigera i situationen. Först ut att svara på några av de vanligaste frågorna är ACON:s verksamhetschef Tuomas Sallinen, som ger svar utifrån sin erfarenhet.

TuomasVarför är min beställning försenad?

Jag är djupt ledsen för alla våra kunder som fortfarande väntar på sina beställningar. Över hela världen är de viktigaste hamnarna extremt överbelastade och det internationella godset står nästan stilla för tillfället. Orsakerna till förseningarna kan sammanfattas i tre punkter. För det första har karantänåtgärderna i viktiga hamnar drastiskt begränsat den tillgängliga arbetskraften, vilket har lett till att godset har samlats på hög i överbelastade hamnar. För det andra orsakar omledningen av godset, när man försöker undvika dessa hamnar, ytterligare förseningar och ständigt ändrade tidtabeller. För det tredje har detta sammantaget lett till en global kapacitets- och infrastrukturbrist när tusentals containrar står stilla i väntan på omläggningar, hamnstängningar i sista minuten osv.

När skickas min beställning?

Just nu är det svårt att fastställa pålitliga tidtabeller, men vi står i ständig kontakt med våra fraktförmedlare och försöker aktivt samla in så mycket information som möjligt från våra betrodda partners. För att hålla vår kommunikation tydlig och våra kunder välinformerade har vi nått ut med e-post när förändringar har skett.

Vad orsakar dessa massiva förseningar?

Skapandet av nya Covid-områden i Asiens viktigaste hamnar har stoppat de internationella gods- och frakttjänsterna som aldrig förr. Mer än hundratusentals fraktcontainrar sitter fast i några av de kritiska hamnarna som stängts av karantäninsatser. Utmaningarna med hamnkarantäner är de senaste i en saga av globala problem med containertransporter som har plågat branschen i mer än ett år och som har tvingat leverantörer av logistiktjänster att flytta sin verksamhet till andra hamnar och till järnvägar. Sådana betydande ansträngningar för att flytta kapaciteten för att hantera den överdrivna belastningen av internationellt gods tar i bästa fall veckor att få igång och fungera smidigt.

ACON:s styrelse är mycket besviken över att vi inte har kunnat hålla våra fraktberäkningar och beklagar djupt att våra kunder drabbas. Vi arbetar långa dagar för att hitta lösningar på alla sätt, även om den globala ekonomin har försatt oss i en extremt svår situation. Här för att svara på några fler frågor från våra kunder är ACON:s vd Tarmo Sallinen.

TarmoVarför drabbas ACON av förseningar?

Jag beklagar alla dessa förseningar som du som kund har upplevt. ACON är inte det enda företaget som står inför dessa problem, den globala situationen påverkar varumärken över hela världen. Efter de världsomvälvande effekterna av den globala Covid-19-pandemin har vi mött en osedd efterfrågan på våra produkter när människor som sitter fast i sina hem försöker göra sitt bästa för att hålla sig aktiva under dessa svåra förhållanden. Vi har gjort vårt bästa för att hålla oss med takten med den positiva efterfrågan på våra produkter genom att öka vår produktion, men tyvärr kan den försämrade globala fraktmarknaden inte hålla takten med efterfrågan.

Vad har ACON gjort för att lösa problemet?

ACON gör allt som står i dess makt för att betjäna våra kunder så gott vi kan. Vi har investerat mer resurser i vårt globala logistiknätverk, hela vårt team arbetar hårt för att få mer exakt information om våra inkommande leveranser. Tyvärr kan leverantörerna som arbetar med sjöfrakt inte erbjuda aktuell information på grund av avbeställningar i sista minuten och omdirigering av gods. Vi undersöker aktivt fler alternativ för att lösa problemet. För att bekämpa de överbelastade haven har vi övergått till järnvägar för att säkra tidtabellerna för inkommande frakt. Tyvärr har många andra märken som arbetar på den europeiska marknaden gjort detsamma, vilket har lett till att efterfrågan på järnvägsfrakt har ökat kraftigt. Fraktoperatörer arbetar med att öppna nya rutter. Den ökande efterfrågan leder dock till förseningar i avgångarna för tåg som går till Europa.

Hur kommer ACON att undvika liknande problem i framtiden?

Efter att ha ställts inför dessa problem har vi analyserat situationen och lärt oss av den. Vi kommer att förutse längre leveranstider när vi lägger nya förbeställningar och planerar nya godstransporter för att hålla vårt inkommande produktflöde kontinuerligt. Vi granskar vårt logistiknätverk noga och övervakar aktivt de mest effektiva transportalternativen och utnyttjar dem. Många av våra leverantörer, som kämpar med den globala fraktbördan, meddelar att fraktkostnaderna ökar. Frakttiderna har minst fördubblats och priserna har mer än tredubblats. Vi på ACON har åtagit oss att hålla våra priser stabila så länge som möjligt.

Acon COO and CEOÄven om situationen ibland verkar dyster är vi på ACON fast beslutna att fortsätta vårt uppdrag att sprida glädjen i att vara aktiv och ha roligt, och vi kommer att fortsätta att göra just det oavsett vilka utmaningar vi står inför. Vi vill ta tillfället i akt att tacka alla våra kunder för deras tålamod och förståelse. Vi hoppas att ni fortsätter att lita på ACON precis som andra 200 000 kunder har gjort, och att ni fortsätter att välja den bästa studsen.

Vi önskar er alla en fantastisk och studsfylld sommar!

Med våra uppriktiga hälsningar,
Tarmo & Tuomas Sallinen