Köpvillkor

Innehållsförteckning

 

 

Kundservice

Du kan nå oss via e-postadressen kundtjanst(at)acon24.se eller via telefon 08 12013113. Öppettider vardagar mellan 08.00 - 16.00.

Vi strävar efter att svara på alla e-postmeddelanden och telefonsamtal inom en arbetsdag.

ACON Kundservice  ACON Kundservice

 

Trygg E-Handel - Vad innebär certifieringen?

E-handel

Trygg e-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handels företag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

 

Trygghet

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

 

Säkerhet

Svensk Distanshandel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel symbolen.

 

Trygg e-handel symbolen

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekar över Trygg e-handel symbolen. Se exempel här. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

 

Var hittar jag Trygg e-handel certifierade företag?

Du hittar alla certifierade företag här. Företaget är indelande i kategorier efter sortiment så att du lättare skall kunna hitta företag som säljer de varor & tjänster du är intresserad av!

 

Leverans

Beställningen levereras till kundens angivna leveransadress via PostNord. Kunden måste vara på plats för att kvittera och ta emot paketet. Om inte PostNord får kontakt med kunden eller leveransen inte får plats i en brevlåda/postfack, levererar PostNord paketen till närmaste postombud/utlämningsställe för att sedan aviseras så att kunden kan hämta paketet. Om kunden vill att leveransen sker via ett utlämningsställe bör kunden ta kontakt med kundtjänsten via e-post (kundtjanst@acon24.se) eller telefon (08 12013113) annars levererar PostNord till den angivna leveransadressen. Den allmänna leveranstiden är 3-5 arbetsdagar från beställningens bekräftelse och sändning. 

För mer information om leveransen ta gärna kontakt med vår kundtjänst via e-post (kundtjanst@acon24.se) eller ring 08 12013113.

Konsumenter kan slutföra köp för varor som vi inte har i lager vid beställningstillfället. Om produkten inte finns tillgängligt under beställningsögonblicket, kommer produkten att skickas när produkten finns i lager. Leveranstiden för produkter som vi inte har i lager vid beställningstillfället kommer att anges till kunden via e-post. Produktens tillgänglighet och när produkten kommer att skickas till den angivna leveransadressen finns att se på produktsidan eller kan frågas av vår kundtjänst via e-post eller telefon.

Om inte en specifik leveranstid avtalas, kommer konsumenten att mottaga leveransen inom 30 dagar utan onödigt dröjsmål. Om det uppstår förseningar kommer vi att informera konsumenter utan onödigt dröjsmål om anledningen till förseningen och upplyser om en ny leveranstidpunkt via e-post eller telefon.

Om ACON24.se inte kan avhjälpa felet på leveransen, har kunden rätt att häva köpet kostnadsfritt. Som kund har ni i alla fall rätt att häva beställnignen vid överskriden normal leveranstid.

Med varje beställningsbekräftelse skickas det ut en spårningslänk via e-post, med vilket man kan spåra paketet med. Utöver bekräftelsen skickas det ut köpvillkor via e-post. ACON24.se levererar endast till Sverige. 

Viktigt att observera vid leverans av stora varor

Transportföretaget tar kontakt med kunden via telefon i förväg och meddelar när produkten levereras. Kunden måste vara på plats för att ta emot paketet. Om inte PostNord får kontakt med kunden eller leveransen inte får plats i en brevlåda/postfack, levererar PostNord paketen till närmaste postombud/utlämningsställe för att sedan aviseras så att kunden kan hämta paketet.

När kundens beställda varor anländer till leveransadressen, kommer de att lämnas på gården och kunden sköter själv därefter förflyttningen av varan. Transportföretaget är inte skyldiga att bära varan t.ex. inomhus. Stora varor är tunga och ofta krångliga att hantera, vi rekommenderar, att kunden då har hjälp tillhands för förflyttning av varan till den slutgiltiga platsen.

Leveransen överlämnas till kunden endast mot kvittering. Med kvittering menas att mottagaren skriver under det fysiska eller elektriska meddelandet. VIKTIGT: Före kunden gör kvitteringen är det viktigt att kontrollera förpackningen från möjliga transportskador, som kan ha skett under transporten. Det kan normalt förekomma mindre slitage på paketet, men om paketet är sönder finns det själ till att kontrollera att inte själva varan är skadad.

Förekommer det synliga skador på paketet, ber vi kunden (eller kunden kan be föraren) att gör en notering i transportboken om transportskadorna och ta efter detta genast kontakt med ACON24. Kontakt bör tas inom 3 dagar efter att transportskadan upptäckts. Annars övergår ansvaret om skadan till kunden.

 

Produktanvändning

Bruksanvisningar åtföljs med produkten som konsumenten kan behöva för att använda produkten.

 

Leveranskostnader

Leveranskostnader för produkter är följande:

BESTÄLLNINGSSUMMA LEVERANSKOSTNAD
0-99KR 29KR
100-999KR 99KR
1000KR KOSTNADSFRI LEVERANS

 

Betalning

Klarna logo

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

 

Försäljning till minderåriga

ACON Finland Oy LTD och ACON24.se ingåt inte i avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

 

Returer

Retur av varor

Vi följer Distansköplagen och lämnar 14 dagars ångerrätt från att kunden har mottagit varan. Som kund har du rätt att kontrollera varan men vid utnyttjad ångerrätt skall varan returneras i originalförpackning. Om produkten har använts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper ska kunden stå för den eventuella värdeminskningen. Alla produkter har returrätt enligt Konsumentskyddslagen. 

Produkten lämnas tillbaka via transportbolaget PostNord. Ta alltid kontakt med vår kundtjänst via e-post eller telefon så hjälper vi er med att arrangera returfrakten.

Returen skickas inom Sverige och är kostnadsfri för kunden.

Här hittar ni Konsumentverkets ångerblankett.

 

Garanti

Varans garantitider hittar du från produktsidorna i web-butiken eller på kvittot/fakturan. Ifall du tappat bort kvittot/fakturan, kan du fråga vår kundtjänst om varans garanti.

Vid frågor angående garanti ber vi kunden att ta kontakt via e-post, adressen kundtjanst(at)acon24.se.

 

Ångerrätt

Som kund har du rätt 14 dagars ångerrätt, med vid ett sådant tillfälle meddela detta till oss snarast via e-post eller telefon. Som kund har du rätt att återfå pengarna vid ångerrätt vid 14 dagar från den dag då Acon24.se kundtjänst har mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts. Som kund har du rätt att kontrollera varan men vid utnyttjat ångerrätt skall varan returneras I originalförpackning. Om produkten har använts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper ska kunden stå för den eventuella värdeminskningen.

Vid återbetalning sker det med samma betalningssätt som vid köpet. Hela summan återbetalas, inklusive eventuell frakt, skatt och avgifter. 

Här hittar ni Konsumentverkets ångerblankett. Denna blankett kan användas när konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Konsumenten har även möjlighet att ångra sig på annat sätt än med blanketten men rekommenderas alltid att spara underlag som visar att han eller hon har ångrat sig.

 

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund 3 års reklamationsrätt. Fram till 6 månader ligger bevisbördan på ACON24.se att felet inte var ursprungligt. Efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden. För privatpersoner och företagskunder skall reklamationen göras inom 2 månader från det att felet upptäckts. Om det har uppstått felaktigheter på produkten har vi rätt att försöka åtgärda felet eller byta ut produkten. Vid reklamation efter garantitidens utgång är det köparen som skall påvisa att felet har funnits redan vid leveranstillfället. Konsumenten kommer att ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

Mer information om reklamationer kan dun finna på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se/

Om ACON24 företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag ACON24 mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. 

Vid eventuella tvist så följer ACON Finland Oy LTD och ACON24.se den Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN).  http://www.arn.se

Postadress till ARN: Box 174, 101 23 Stockholm

Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

Tel: 08-508 860 00 (Öppettider: 9-12, 13-15)

Fax: 08-508 860 01

E-post: arn@arn.se

Vid behov av reklamation kontakta alltid oss via e-post kundtjanst@acon24.se eller telefon 08 12013113.

Länk till den Europeiska Kommisionens Online-plattform för tvistlösning (ODR).