Acon

Kundservice

Vår kundtjänst har öppet: Mån-Tis 8-15, Ons-Fre 8-16. Vi strävar efter att svara på alla e-postmeddelanden och telefonsamtal inom en arbetsdag.

Telefon E-post
+46852500874 (telefonsupport på engelska) customercare.se@acon24.com

Trygg E-Handel - Vad innebär certifieringen?

E-handel

Trygg e-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handels företag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

Trygghet

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

Säkerhet

Svensk Distanshandel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel symbolen.

Trygg e-handel symbolen

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekar över Trygg e-handel symbolen. Se exempel här. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

Var hittar jag Trygg e-handel certifierade företag?

Du hittar alla certifierade företag här. Företaget är indelande i kategorier efter sortiment så att du lättare skall kunna hitta företag som säljer de varor & tjänster du är intresserad av!

Leverans

Den allmänna leveranstiden är 3-5 arbetsdagar från beställningens leveransbekräftelse. Leveransen av produkter som finns i lager påbörjas inom 24-48 timmar på vardagar. Vänligen notera att vi inte levererar delleveranser. Om din beställning innehåller förbeställda produkter kommer hela din beställning att skickas när de förbeställda produkterna finns i lager.

Leveransen sker via PostNord. När leveransen har påbörjats får ni en leveransbekräftelse och spårningslänk via e-post med vilket du kan spåra ditt paket med. Du kan även spåra ditt paket med PostNord App. Från spårningslänken ser ni enkelt var ditt paket är samt hur, när och var det levereras.

Leveransmetoden beror på paketets vikt och volym. För mindre paket (< 35kg) kan du välja vilken dag du önskar ta emot ditt paket eller alternativt att paketet levereras till närmaste postombud. Om inte PostNord får kontakt med kunden, levererar PostNord paketet till närmaste postombud i stället för den angivna leveransadressen.

Större paket (>35kg) levereras till den angivna leveransadressen. Oftast levereras stora produkter på pallar och kunden bör ta hand om att återvinna pallen lämpligt. Vid leverans av större paket tar PostNord kontakt med er för att bestämma tid för leverans. Observera att ni måste vara på plats för att kvittera och ta emot paketet.

Vänligen observera att det kan förekomma ytterligare förseningar under högsäsong, t.ex. Black Friday och jul. Nationella helgdagar kan också orsaka förseningar.Vi eftersträvar att leverera i tid, det kan dock finnas omständigheter som ligger utanför vår kontroll och som kan påverka leveranstiderna. Vi ansvarar inte för förseningar som orsakas av förhållanden som vi inte kan påverka, t.ex. strejker, transportproblem eller andra oförutsedda händelser.

Beställning till Norge: I allmänhet tar det 5-14 arbetsdagar för försändelser att nå sin destination. Leveranskostnaderna beror på produkten och är vanligtvis 29 € - 150 €. För att beställa, vänligen kontakta vår kundsupport via e-post: customercare.se@acon24.com. Uppge din adress och ditt telefonnummer för leveransen, och berätta vilka produkter du är intresserad av att beställa.

Betalningen av beställningar från Norge hanteras manuellt på grund av momsförfarandena. Betalningar för manuellt hanterade beställningar måste göras via banköverföring (PDF-faktura, betalning före leverans). Eftersom produkterna kommer att skickas till destinationer utanför EU inkluderar fakturan inte moms - du ansvarar för att betala din lokala moms och eventuella tullavgifter och skatter vid import.

Viktigt att observera vid leverans av stora varor

PostNord tar kontakt med kunden i förväg för att bestämma tid för leverans. Ifall PostNord inte får kontakt med kunden påbörjar PostNord inte leveransen från sin terminal till den angivna leveransadressen.

Kunden måste vara på plats för att ta emot paketet. Leveransen överlämnas till kunden endast mot kvittering. Med kvittering menas att mottagaren skriver under det fysiska eller elektriska meddelandet. VIKTIGT! Före kunden gör kvitteringen är det viktigt att kontrollera förpackningen från möjliga transportskador, som kan ha skett under transporten. Det kan normalt förekomma mindre slitage på paketet, men om paketet är sönder finns det själ till att kontrollera att inte själva varan är skadad.

Förekommer det synliga skador på paketet, ber vi kunden (eller kunden kan be föraren) att gör en notering i transportboken om transportskadorna och ta efter detta genast kontakt med vår kundtjänst. Kontakt bör tas inom 3 dagar efter att transportskadan upptäckts. Annars övergår ansvaret om skadan till kunden.

När kundens beställda paket anländer till leveransadressen sköter kunden själv därefter av förflyttninen av varan. Transportföretaget är inte skyldiga att bära paket t.ex. inomhus. Stora paket kan vara tunga att hantera så vi rekommenderar att kunden då har hjälp tillhands för förflyttning av varan till den slutgiltiga platsen.

För mer information om leveransen ta gärna kontakt med vår kundtjänst via e-post (customercare.se@acon24.com) eller ring 08 12013113.

Leveranskostnader

Leveranskostnader är följande:

  • 0 kg - 5kg – 139kr
  • 5 kg - 30kg – 179kr
  • 30kg - 999kg – 499kr

Förbeställning

Kunder kan slutföra köp för varor som vi inte har i lager. Vid förbeställning kommer produkten att skickas när produkten finns i lager. Produktens tillgänglighet syns på produktsidan eller kan frågas av vår kundtjänst via e-post eller telefon.

Om inte en specifik leveranstid avtalas, kommer kunden att mottaga leveransen inom 30 dagar utan onödigt dröjsmål. Om det uppstår förseningar kommer vi att informera kunden utan onödigt dröjsmål om anledningen till förseningen och upplyser om en ny leveranstidpunkt på produktsidan eller via e-post eller telefon.

Om inte ACON Sverige (acon24.se) inte kan avhjälpa felet på leveransen, har kunden rätt att häva köpet kostnadsfritt. Som kund har ni i alla fall rätt att häva beställnignen vid överskriden normal leveranstid.

Betalning

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar hittar du här.Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation hittar du här. Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro hittar du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Försäljning till minderåriga

ACON Finland Oy LTD och ACON24.se ingåt inte i avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Produktanvänding

Bruksanvisningar åtföljs med produkten som kunden kan behöva för att använda produkten.

Returer

Retur av varor

Vårt mål är att säkerställa din tillfredsställelse för våra produkter och trygghet att köpa dem. Om du av någon anledning bestämmer dig för att returnera en produkt du har köpt, måste du kontakta oss inom 14 dagar efter att du fått produkten.

Vi vill säkerställa en smidig returprocessupplevelse. Om du behöver returnera en vara måste du få ett Return Merchandise Authorization-nummer (RMA) från oss. För att få ett RMA-nummer, vänligen maila oss på customercare.se@acon24.com. Vår kundserviceavdelning kommer att skicka dig ett RMA-nummer och returinstruktioner. Endast returer med ett giltigt RMA-nummer kan kvalificeras för återbetalning. För återbetalning måste alla returnerade varor vara i nytt, aldrig monterad, oanvändt, återförsäljbart skick och i originalförpackning. Förutsatt att de returnerade varorna uppfyller ovanstående villkor kommer vi att behandla din återbetalning omedelbart. Om det skulle finnas några problem med skicket på de returnerade artiklarna kommer vi att kontakta dig. För att täcka returkostnaderna återbetalar vi ej leveranskostnaderna. Observera att om frakten av den ursprungliga beställningen var kostnadsfri på grund av en rabatt eller kampanj, kommer värdet av de ursprungliga fraktkostnaderna fortfarande att hållas inne vid en retur.

De flesta produkter vi säljer är garanterade mot tillverkningsfel i material och utförande. Se vår garantiregler och produktsidor på www.acon24.se för information om produktgaranti. I händelse av ett garantiärende gäller våra garantiregler.

Garanti

Varans garantitider hittar du från produktsidorna i web-butiken eller på kvittot/fakturan. Ifall du tappat bort kvittot/fakturan, kan du fråga vår kundtjänst om varans garanti.

Vid frågor angående garanti ber vi kunden att ta kontakt via e-post, adressen customercare.se@acon24.com.

Avbeställning 

Det är möjligt att avbeställa en order innan den har lämnat vårt lager. Meddela oss i så fall så snart som möjligt via e-post eller telefon. Vid avbeställning sker återbetalningen med samma betalningsmetod som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive eventuell frakt, skatt och avgifter.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund 3 års reklamationsrätt. Fram till 6 månader ligger bevisbördan på ACON24.se att felet inte var ursprungligt. Efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden. För privatpersoner och företagskunder skall reklamationen göras inom 2 månader från det att felet upptäckts. Om det har uppstått felaktigheter på produkten har vi rätt att försöka åtgärda felet eller byta ut produkten. Vid reklamation efter garantitidens utgång är det köparen som skall påvisa att felet har funnits redan vid leveranstillfället. Konsumenten kommer att ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

Mer information om reklamationer kan dun finna på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se/

Om ACON24 företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag ACON24 mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. 

Vid eventuella tvist så följer ACON Finland Oy LTD och ACON24.se den Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN).  http://www.arn.se

Postadress till ARN: Box 174, 101 23 Stockholm

Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

Tel: 08-508 860 00 (Öppettider: 9-12, 13-15)

Fax: 08-508 860 01

E-post: arn@arn.se

Vid behov av reklamation kontakta alltid oss via e-post customercare.se@acon24.com eller telefon 08 12013113.

Länk till den Europeiska Kommisionens Online-plattform för tvistlösning (ODR).