Varför är hoppning på studsmatta bra träning? Är det verkligen effektivt?

Varför är hoppning på studsmatta bra träning? Är det verkligen effektivt?

Allt fler vill träna hemifrån. För vissa handlar det om enkelhet och att spara tid, medan andra tycker om att träna hemma i lugn och ro. Ett av de enklaste och mest effektiva träningsredskapen du kan äga är en ACON Fitness studsmatta. Att träna på en studsmatta är roligt, bra för hjärtat (och cirkulationssystemet) och förbättrar balansen, koordinationen och kroppshållningen. Dessutom är studsmattaträning skonsam för lederna. Du får ett bra träningspass utan smärta. Allt detta samtidigt som din kondition förbättras och dina muskler utvecklas.

All träning har sina fördelar och det är studsmattans mångsidighet som gör den till en exceptionell träningsutrustning att inkludera i hemmagymmet.

Hos ACON hittar du högkvalitativa studsmattor som gör att du kan träna på ditt eget sätt, på dina egna villkor och när det passar dig.

 

Vilken typ av träning kan du göra på fitness studsmattor?

Balansövning på FIT studsmatta

Fitness studsmattor kan användas för många olika typer av träning, som inte alltid innebär att man hoppar och studsar runt. Hopp- och studsövningar som jumping jacks, jogging på plats, knäböj med hopp är perfekta övningar för nybörjare, men du kan också använda studsmattan för stretch-, pilates och yogaövningar.

Du kan även hitta många olika aeroba övningar och program för alla konditionsnivåer på nätet som är särskilt skapade för att utföras på studsmattor. Genom att lägga till ett ACON-handtag till din studsmatta kan du få extra stöd till din träning och göra träningen ännu mångsidigare.

 

Gåsteg på en FIT studsmattaPromenad eller hoppning

Vilka är fördelarna med att träna på studsmatta jämfört med att gå? Den först fördelen med att hoppa på studsmatta är effektiviteten: när du hoppar förbränner du fler kalorier på 10 minuter än en 30-minuters promenad. En annan fördel med att hoppa på studsmatta jämfört med promenader är att promenader främst riktar in sig träningen på benen och underkroppen medan studsandet aktiverar hela kroppen. Att hoppa på en studsmatta utmanar till exempel magmusklerna och utvecklar din kroppskontroll eftersom du hela tiden måste arbeta för att hålla balansen. Din kondition kommer att förbättras och du kommer att se och känna resultaten snabbare när du tränar på studsmattan än när du bara promenerar.

 

Löpsteg på en studsmattaVad sägs om att träna på studsmatta jämfört med att löpträna?

När träningen är som bäst är den rolig och effektiv på samma gång. Att träna på en studsmatta kan förbränna kalorier på samma sätt som löpning gör och till och med mer om träningen utförs korrekt och intensivt. På ett elastiskt och mjukt underlag belastar träningen mindre dina leder och du behöver inte oroa dig för dåligt väder (eller skor som skaver). Med ACON Fit-studsmattor kan du träna mycket effektivt direkt hemma.

 

Plankning på en FIT studsmatta

Oavsett ålder eller konditionsnivå är ACON Fit-studsmattan ett bra tillägg till allas hemmaträning. Oavsett om du vill göra ett intensivt träningspass för att utmana dig själv eller ett avkopplande återhämtningspass, kommer ACON ministudsmattor göra din träning mer omväxlande.

 

Se samling